ראיון עם בועז דרומי מתכנן גינות

 

לשבת עם בועז ולשוחח על תכנון גינות, זה למעשה לגעת בנושא ממקום מאד אמנותי, רגיש ועדין. בועז דרומי מזוהה עם עיצוב גינות בקו ייחודי המצליח ליצור לגינת הבית אוירה טבעית. בסגנון המיוחד לו אפשר למצוא אבנים גדולות כחלק מעיצוב הגינה, לנוי ולישיבה, בריכות דגים, שילוב אלמנטים הבנויים מאבן, צמחייה פראית ועוד.

 

השיחה הפעם כוונה לתכנון התאורה ולחשיבותה כחלק מהתכנון הכולל של הגינה. הרגישות לאופי הבית והתנהלותו כמו גם לסגנון האדריכלי שלו מחייבים את דרומי לתרגם את אותם צרכים וקוים גם לגינה ובכלל זה גם את תאורת הגן. ” יש משהו כל כך קסום בגינה חשוכה שמצליחה לקבל פנים חדשות דרך נגיעות אור במקומות שאנו מעוניינים למשוך אליהם את המבט, ליצור אוירה או פינה נסתרת לישיבה..האחריות שלי כמתכנן גינות היא בקו התפר שבין הגלוי לנעלם..זה המשחק שבו המינון כל כך חשוב ודורש רגישות רבה בכדי שהגינה תהיה נעימה, מסקרנת ומאירה באופן הנכון.”

 

דרומי מפריד בתכנון הבית בין תאורה פרקטית לתאורה הדגשית. לדבריו, את הגן הנעלם בלילה יש להאיר בשני אספקטים: מצד אחד שבילים, כניסות ויציאות, מדרגות וכיוצא באלה החייבים לקבל תאורה פרקטית. במקרה הזה תכנון הצבת הגופים חשוב באופן ששדה הארה של גוף תאורה אחד מסתיים, יתחיל שדה הארה חדש ויווצר רצף תוך חפיפה קלה. מצד שני אלמנטים דוממים וחיים יכולים לקבל תאורה הדגשית אשר מבליטה אותם ומגלה בהם פנים חדשות שגם אור היום אינו רואה אותם בצורה הזו. את האלמנטים שניתן לעצב בתאורה הדגשית מחלק דרומי לדוממים וחיים. ” גזע זה אלמנט חי, הוא מצביע לעבר עץ צעיר לצדנו, סוג של פסל חי שיכול ליצור עניין סביבו. 5 שנים מהיום הפיתולים בגזע הזה , הקפלים והצמחייה הסובבת אותו ייראו מדהים. בנוסף, אלמנטים דוממים כגון סלעים לבנים יכולים לקבל נוכחות יפהפיה אם הם מובלטים מתוך החושך על ידי תאורה מדגישה”.

 

דרומי מדגיש שוב ושוב שאל לנו להיסחף עם גופי התאורה ולשטוף את כל הגן באור כבד ואגרסיבי. המטרה של התאורה היא ליצור עניין חדש ואוירה מעניינת גם בשעות החשכה ולא לנסות להפוך את הגן לנראה באופן מלא כאילו אור יום. או כפי שדרומי מבטא את זה: “אנשים אחוזי התלהבות להאיר את הגינה ואני מוצא עצמי עוסק יותר בריסון מאשר במכירה. אסור לנו להפוך את המראה לזול, באספקט הזה יש חשיבות גדולה גם לגוון התאורה באם היא תאורה שקופה, צהובה או ירוקה. צריך לדאוג למינימום אפקטים ויותר רגישות וחכמה. היופי של גינה בלילה זה דווקא לא להאיר באופן מלא אלא ליצור גינה שמופיעה ונעלמת..גלויה ונסתרת..כי הנעלם הוא חלק מההצגה ולתאורה אסור לגנוב אותה”

 

כדי להגיע לאיזון הנכון בין סוגי התאורה, המקומות הנכונים המוארים בצד אלו החשוכים, מקיים דרומי בטרם התכנון ובמהלכו דו שיח עם הלקוח בכל אספקט הקשור בגן. הוא יוצר תבנית תכנון הכוללת שבילים, קירות וסלעים ואזורי גינון וצמחייה ורק אחר כך מתחיל להציב את המנורות תוך חשיבה על אופי הגן שנים קדימה מיום ההקמה. ” אם אני מתכנן משחק סלעים ודאי שאני אדאג לשלב תאורה הדגשית. אני שואף ליצור גינה שתשרת את הלקוח 24 שעות ביממה מבחינת חושך-אור, אינטימיות-אירוח שעות אופטימליות לכל איזור לפי כיוון השמש ועוד. כבר בבחירת הפסלים הדוממים והחיים אני מקדיש מחשבה לאופן בו הם יתפקדו בלילה. יש לי לקוח שיצרתי אצלו גינון על גבי חומת הבית, ידעתי בדיוק איך אני רוצה להאיר את העיצוב הזה, שלחתי אותו לסוהו כדי להביא גוף תאורה מתאים שיאיר באופן הנכון את האפקט שיצרתי.”

 

היום אנשים חיים בגינה יותר בשעות החשכה וחשיבות תאורת הגן והמודעות כלפיה עלתה. אחריות המתכנן לדאוג שתאורת הגן תעוצב באופן מזמין גם לשעות האלו. דרומי משקיע מחשבה עמוקה וזמן רב בפיתוח ותכנון הגינה ועם השנים הוא מרגיש את הצורך בגופי תאורה משתלבים בטבע הגינה. על רקע הצורך הזה הוא חושב לפתח קו מוצרים של גופי תאורה ייעודיים לגן אשר שקועים בתוך סלעים, גזעים ואלמנטים נוספים שיהפכו לפריטי עיצוב העומדים בפני עצמם. תחום תאורת הגן מספק קרקע פורייה לעיצובים חדישים ואפשרויות מגוונות וכל פיתוח בתחום הזה יכול לשפר את מראה הגינה בכמה וכמה מדרגות. עד אז יסתפק דרומי במגוון גופי התאורה שקיימים היום בשוק וישלים באמצעותם את סוד הגן הנעלם.