זה לבן על לבן

בחן את עצמך:
האם העיצוב בצבע לבן הוא מבחינתך האמירה העיצובית?
או שמא הוא רק רקע לאמירה האמיתית?

צבעים הם דרך לביטוי, להבעת רגשות, לתחושות וליצירת אוירה, לכבוד שבועות, החלטנו לבחון עיצובית את הצבע הלבן ולהסתכל אחד לשני בלבן של העיניים..
ב “שישה כובעי החשיבה” של אדוארד דה בונו הכובע הלבן מציין חשיבה ניטראלית: הבסיס והעובדות כשהאסוציאציה כלפיו היא של נייר לבן , נקי, בראשיתי. במשחק אסוציאציות אקראי לבן יקבל תמיד את התשובות כגון: חתונה, ‘הבית הלבן’, חלב, שלג, טוהר, ניקיון וקדושה.

יש לבן אפור ולבן מוקה ולבן שמנת…ואפילו ללבן , כך מסתבר, יש מגוון לא קטן של גוונים. כך למשל נשמע את המעצבים מציעים לנו לצבוע קירות בלבן סיד, לרצף ולחפות באבן שיש לבן כשלג, סטיילינג לווילונות בלבן שקוף, פרקט מולבן, מערכת ישיבה ב’אוף וייט’ ושטיח ארוג כולו בלבן צמרירי ובהיר..
אבל לבן, נקי ובסיסי ככל שיהיה, מציב לנו שאלה עיצובית באם הוא בעצמו האמירה או שרק רקע לתפאורה?

קבלו 5 גירסאות ללבן על לבן

האדריכלים יגידו…לבן זו נוכחות ואמירה והמעטפת שקושרת את כל החלל. האדריכלים אוהבים לבן, זה מדגיש להם את חלוקת החלל נותן להם לשחק באור וצל ולהעצים את התכנון שהם יצרו. הצבעים נכנסים מבחינתם בשלב השני, בהלבשת הבית, כשהלבן נוכח והצבע מחזק את תכנון החלל. הצבע הלבן מעניק אשליה של גודל, הוא מדגיש כל גוון אחר, אבל עומד נוכח בכוחות עצמו , מעניק תחושת מרחב, ניקיון, רכות ורוגע. לצבע הלבן יש את היכולת לחבר בין מרכיבים וחומרים: כמו עץ, שיש, מתכת, אבן, פלסטיק וכצבע שמכיל קשת רחבה של גוונים הוא מהווה בסיס יציב לכל נוכחות עיצובית בחלל. הרבה מעצבים יגידו שהלבן הוא לא רק בסיס ולא רק מה שאתה “מלביש” עליו אלא ובעיקר אמירה עיצובית בבחינת כמה אתה שומר עליו.

 

השמרנים יגידו…לבן זה לא פרקטי, לבן זה בלי אופי. לא מחליפים רהוט לעיתים קרובות ומי שרוצה שהרהיטים יישמרו שלא יתקרב ללבן. לבן זה משעמם, בלי טיפת מעוף, סטרילי מדי, בית חולים מוזיאוני, קר ולא מעביר תחושת בית ואם כבר לבן אז רק אחרי שהילדים יצאו מהבית. הלבן הוא רק הבסיס לכל מה שמעליו, אביזרי עיצוב וסטיילינג הם שמלבישים, בנגיעות צבע, את הבית והם שמעניקים לו את האופי האמיתי.
המודרנים יגידו… אין כמו לבן, נקי, קליל, פתוח, מאפשר משחק עם החלל באמצעות שילוב אביזרי עיצוב ומשרה אוירה נקיה של חופש וגודל. לבן נותן את הגמישות העיצובית, מתאים לסגנון המודרני השואף לבנייה פשוטה נקייה ללא עומס. הוא תמיד חגיגי ומזמין, לבן זה אלגנטי.

 

הרוחניקים יגידו… הצבע הלבן מבטא את האור ואת כל קשת הצבעים, יש בלבן תכונות מרגיעות ומשחררות. בפנג שווי הוא מבטא בהירות והתחלות חדשות, והוא מסמל את הנשמה ואת הטוהר, את הניקיון והרעננות. בזכות כל התכונות האלו הצבע הלבן מתאים לשימוש בכל החללים בבית, פרטיים וציבוריים כאחד.
המעצבים יגידו… יש היום מרחב כל כך גדול של חומריות שמאפשרת לעצב בלבן בלי לפחד מאיכות המוצר ותחזוקתו. יש בדי ריפוד ששומרים לאורך זמן על הגוון ומגנים עליו באם מתלכלך, יש חומרים עמידים וציפויים רבים ששונים מאד מהעבר והדבר מאפשר ליצור פריטי רהוט גדולים כקטנים בעלי נוכחות ואורך חיים נצחי, הם לעולם יהיו רלוונטיים וישתלבו בחלל.

 

האמנים יגידו… הלבן בבית אמנותי שיצירות אמנות נוכחות בו, מספק את מרחב הביטוי הגדול ביותר ליצירה. אם זו תמונה על קיר שכל פוקוס המבט הוא בתמונה ואין הסחות דעת לרקעים ואם זה בפסלים או חפצי אמנות שהלבן נותן להן עוצמה.
כולם משתמשים בלבן – השאלה העיצובית הגדולה, האם בעיצוב שלך, הלבן הוא אמירה או רקע? מה שבטוח שהלבן תמיד יישאר הקלאסיקה הבלתי מנוצחת, וכוחו בשקט שבו.