פינת אוכל

טרנדים לעיצוב פינות אוכל

במהלך השנים האחרונות, מגמות חדר האוכל השתנו באופן דרמטי; בעשרות השנים האחרונות פינות אוכל לא היו בעדיפות גבוהה בעיצוב בתים. הקורונה שינתה את התפיסה, ואנשים הבינו שיש צורך מוגבר בפרטיות בחללים שונים בבית, וחדרי האוכל הפכו, על פי מומחי נדל”ן ומעצבי פנים, לאחד ממאפייני הנכס המבוקשים ביותר בשנת 2022. נראה שהמגמה הזאת תמשיך גם בשנה 2023.

בבתים רבים בישראל מעדיפים לארגן פינת ישיבה לאוכל במטבח. ההתייחסות לחדר האוכל היא כאל מקום המשמש לארוחות רק כאשר מגיעים אורחים, ובינתיים אפשר להשתמש בו כמשרד ביתי לאלו שעובדים בבית, בין אם באופן קבוע, כמשרה היברידית, או מקום ישיבה למשימות שונות לילדים. 

מעצבי פנים חשפו מה משפיע לאחרונה על טרנדים של חדרי אוכל; ומהם השיקולים העיקריים שצריך לדעת עליהם.

כל בתי העיצוב המובילים הגיעו השנה לתערוכת העיצוב הגדולה של מילאנו להציג את הקולקציות החדשות בתחום עיצוב הבית, וביניהם גם פינות אוכל.

הצוות של סוהו ריהוט ביקר גם הוא בתערוכה כדי ללמוד על כל הטרנדים העכשוויים בעיצוב הבית, ולקבל השראה על חומרים, צבעים, פריטים ואלמנטים פורצי דרך בעיצוב פנים.

מהם הטרנדים לעיצוב פינות אוכל?

בעוד שאסתטיקה משחקת תמיד תפקיד חשוב בעיצוב פנים, אחד הטרנדים המשפיעים ביותר בחדרי האוכל הוא דגש על  פונקציונליות, גמישות ורב-תכליתיות.

להפיק את המירב מפונקציונליות

בעולם הפוסט-פנדמי ישנו דגש מוגבר על עבודה מהבית או עבודה היברידית. אי כך, אנשים מעוניינים שהבתים יספקו מרחב מחיה ועבודה גם יחד, מבלי שיצטרכו להמיר חדר שלם כדי להתאים לצרכים של המשרד הביתי. חדר האוכל הפך להיות אחד מהמרחבים הבולטים שאנשים העדיפו להפוך לחלל עבודה.

כאשר מעצבים מרחב כזה חשוב לוודא שיש מספיק שקעי חשמל, לא רק עבור מנורות תלייה לחדר אוכל אלא גם עבור מחשבים וציוד נוסף.

מקומות ישיבה נוחים מספיק עבור עבודה מהבית

דרך אחת להקל על הזמן הרב שמבלים בעבודה מהבית היא לשקול ריהוט מסוגנן, אך ארגונומי. ישיבה באיכות ירודה עלולה להוביל לכאבי גב, יציבה גרועה, כאבי צוואר, כתפיים ועוד.

שינויים קטנים במקומות ישיבה ברחבי הבית בכלל, ובפינת האוכל בפרט, עשויים לשפר הרגלי אכילה ועבודה נכונים. זאת הזדמנות לבחור כסאות נוחים. סוהו ריהוט מציעה מבחר מגוון של כסאות לפינת אוכל, שיכולים להיות רב תכליתיים.

תאורה פונקציונלית

ברור שתאורת משימות היא חובה אם רוצים להשתמש בפינת האוכל כדי לעבוד ממנה. חשוב לוודא עיצוב תאורה שכבתית, הכוללת שימוש במספר סוגי תאורה – למשל מנורות צמודות תקרה לחדר אוכל, מנורות רצפה ואורות קיר – כדי ליצור חלל אווירה ומאוזן היטב. השכבות מאפשרות לא רק ליהנות מעיצובי תאורה שונים, אלא (מבחינה פונקציונלית) הן גם עוזרות לִתְחוֹם אזורים במרחב גוף תאורה גדול הוא דרך מצוינת ליצור אמירה בחדר אוכל, תוך שמירה על עיצוב קלאסי.

מומלץ לשקול תאורה של מתגי דימר על מנת להתאים אותה לפונקציונליות הנדרשת, וכדי לאפשר תאורת אווירה מאופקת לאחר מסיבת ארוחת ערב, או תאורה בהירה יותר עבור אכילה ושימוש בפינת האוכל כמרחב עבודה.

עיצוב שולחנות

מעצבת הפנים של סוהו ריהוט ותאורה כתבה: “אם אני יכולה לתמצת את החוויה העיצובית למשפט אחד הייתי אומרת זהב. במלוא העוצמה, זהב עם שחור, זהב אדום”. אין עוררין על כך שאחד מהטרנדים החמים לשנה הקרובה הוא “זהב במלוא העוצמה”.

זהב הוא ללא ספק צבע שמשדר יוקרה. ואם אפשר לשלב אותו כשעורכים את השולחן אפשר להוסיף הידור עם פינות אוכל אליפסה, שמעבר לשימוש באלמנטים מוזהבים, יעניקו נופך של אלגנטיות והדר אך לא יגרעו מהפונקציונליות והרב-תכליתיות של המרחב.

חומרים ברי קיימא

אחד מהטרנדים החשובים בעיצוב פינות אוכל הוא שימוש בחומרים ברי קיימא. במקום ליצור מוצרים מהירים וזולים מחומרים שאינם ניתנים למיחזור (ומסיימים את חייהם בהכרח במזבלות), המעצבים אימצו גישה ברת קיימא, זה כרוך בעיצוב של כל פריט, מרהיט ועד תאורה, מחומרים ברי קיימא, בעלי מחזור חיים ארוך יותר וטביעת רגל פחמנית נמוכה יותר.
יש שפע של חומרים ברי קיימא לבחירה כשמדובר בעיצוב הבית; לא רק בגלל היתרונות האקולוגיים שלהם, אלא גם בגלל המשיכה האסתטית שלהם.

בהמשך לאמור לעיל, 3 החלטות שיש לקבל לפני עיצוב פינת האוכל

להחליט על הפונקציה של חדר האוכל

ראשית יש להגדיר את התפקיד או התפקידים של חדר האוכל. ארוחות משפחתיות על בסיס יומי? בסיס מזדמן? רק ארוחות חגיגיות? פינת עבודה? פינת שעורי בית? עיסוקים של הילדים? וכד’. כל זה יכתיב את הרהיטים, הצבעים, הפריסה ועוד.

להחליט על סוג הריצוף של הפינה

ריצוף בחדר אוכל הוא מרכיב מפתח כדי לוודא שהוא מתפקד היטב. חדרים אלה הם חללים עתירי תנועה והם רגישים גם לנזילות וכתמים. לכן כדאי לשים לב לשלושה פרמטרים: עיצוב, עמידות וקלות הניקוי.

להחליט בשלב מוקדם על תאורה

תאורה הינו מרכיב חשוב במיוחד, שכן הוא ייתן את הטון לעיצוב המרחב כולו.