עיצוב תאורה לחורף חם וחסכוני

בחירת גופי תאורה לחדרים השונים בבית הינה החלטה עיצובית ופונקציונלית כאחד. שימוש נכון בתאורה בימי החורף יכול גם לחסוך לנו כסף וגם לתת לחלל המואר אווירה אינטימית וחמימה בימי החורף הקרים, בהם שעות היום מתקצרות והימים נעשים חשוכים יותר, דבר המשפיע בצורה משמעותית על חשבון החשמל שלנו. כיום, קיימים בשוק גופי תאורה רבים המפיקים תאורה חסכונית שהם גם פונקציונליים וגם דקורטיביים.

הדבר הבא בעולם התאורה

הטיפ החשוב ביותר לחיסכון בימי החורף הוא כמובן שימוש בנורות חסכוניות, שצריכת החשמל שלהם מעטה ואורך חייהן גבוה. נורות הפלורסנט ואחיותיהן הצעירות נורות ה-CFL (פלורסנט עם הברגה) ידועות כבר שנים בתור שכאלה, אך הבשורה המובילה בתחום היא תאורת הלדים המאפשרת להאיר כל מקום בצורה יעילה ודקורטיבית וליהנות מתפוקה מקסימאלית למשך שעות תפעול ארוכות. לטכנולוגיית ה – LED יתרונות רבים ומובהקים:

 

תאורת הלדים הינה תאורה “ירוקה” חסכונית במיוחד, היא פועלת במתח נמוך ולכן מספקת יעילות ונצילות גבוהה ותצרוכת חשמל נמוכה. מנורות לד עמידות לאורך שנים ויכולות לספק עשרות אלפי שעות הארה.
הנורות אינן מכילות עופרת או גז וגודלן הקומפקטי מאפשר שימוש במקומות קטנים ונסתרים שתאורה רגילה לא יכולה להגיע.
תאורת הלדים אינה מתחממת וניתנת לשילוב במיקומים שונים בבית בהם תאורה אחרת לא תתאים: בסמוך לווילונות, בתוך ארונות בגדים, ליד תמונות או יצירות אומנות שונות – מיקומים אסטרטגיים מבחינה עיצובית הנדרשים לתאורה אך עלולים להינזק בשל החום הרב שנפלט מתאורה סטנדרטית.
4. באמצעות לדים ניתן ליצור מיליוני צבעים אשר שילוב נכון ביניהם מקנה לכל חלל אווירה מיוחדת הניתנת לשינוי בלחיצת כפתור.
עיצובים חמים לחדרי הבית
לתאורה ישנה חשיבות רבה ביצירת חלל חם, אור נעים ומתאים יוצר אנרגיות טובות ואווירה נעימה ומאפשר לנו להתנהל בטבעיות ובנוחות בכל חלל בבית. להלן מספר “כללי אצבע” לאפיון סוג התאורה בהתאם לסוג החדר:
מטבח
המטבח הוא לב הבית ויש לו השפעה עיצובית על הבית כולו, אך עם זאת מדובר גם בחדר עבודה לכל דבר. מומלץ לשלב תאורה כללית פלורסנטית שתשטוף את המטבח באור ולהוסיף תאורה מעל משטחי העבודה. הדגשה דקורטיבית מעל אי או שולחן תסייע ליצירת אווירה חמימה ואילו פסי LED מתחת ובתוך הארונות ומספר גופים שקועים בהיקף המטבח, ייצרו אווירה מעוררת תיאבון.

חדר מגורים

כדי להאיר את חדר המגורים בצורה יפה ויעילה אנו צריכים לשלב בו תאורה פרקטית לצד תאורת אווירה. לתאורת אווירה מומלץ להשתמש בגופי תאורה על הקיר, או גופי תאורה שקועים בתקרה או בקרניז. התאורה השימושית תיווצר על ידי גופי תאורה מרכזיים כגון נברשות או מנורות תלייה המאירות את החלל כולו ומוסיפות לעיצוב הבית נוכחות חזקה ויופי. לחלופין ניתן להשתמש בגופי תאורה צמודי תקרה אם רוצים ליצור חלל גדול, פתוח ונקי. כדי להגביר את התאורה ניתן להוסיף מנורת עמידה פתוחה כלפי מעלה בעלת אור חזק שיאיר את התקרה ואת החלל. עם חדר המגורים משמש גם ללימוד רצוי שתהיה מנורת קריאה המשתלבת עם תאורת האווירה. לצפייה בטלוויזיה וסרטים מומלץ להתקין תאורה היקפית בלתי נראית או לשלב תאורת LED אווירתית. כמו כן ניתן להשתמש בתאורה עם דימר (עמעם) לוויסות עוצמת התאורה.
במקביל עלינו להתחשב בסגנון הריהוט, בצבעים ובחומרים השונים בחלל ולוודא שהתאורה תחמיא לגוונים הדומיננטיים ולא תתחרה או תיתן ברק במקומות הלא נכונים.

פינת אוכל

פינת האוכל אמורה לספק לנו אווירת אירוח נינוחה ומוארת בטעם. לרוב פינת האוכל היא חלק מחלל הכולל גם את המטבח והסלון ולכן יש ליצור תאורה בעלת שפה משותפת. מומלץ להאיר את שולחן האוכל בתאורה צהובה המחמיאה לאוכל ולהשקיט את התאורה הכללית שמסביב.

חדרי שינה

כדי לסדר, לקפל כביסה ולנקות מומלץ להשתמש במנורת תלייה פרקטית שלא תסנוור ויהיה קל להחליף נורה. ליצירת אווירה רגועה ונינוחה לפני השינה ניתן להוסיף מנורת קריאה על הקיר או על השידה, או מנורה עומדת עם זרוע כלפי מטה. ליצירת אווירה מיוחדת ניתן להשתמש בתאורת לד צבעונית.

חדר אמבטיה

בחדר זה חשוב להקפיד על תאורה מוגנת מים ואדים, רצוי להשתמש בתאורה חזקה, סגורה ולא מחממת. התאורה היעילה ביותר מעל מראה, היא תאורה בגוון צהבהב. מומלץ למקם נקודת תאורה נוספת להשגת פריסת אור טובה ואחידה.

עיצוב חכם – עיצוב מנצח

כשאתם באים לרכוש תאורת חורף אל תיתנו לעיצובים לסנוור אתכם, תמיד תחשבו על ההיבטים הפרקטיים של התאורה שאתם בוחרים. חישבו קדימה ונסו להעריך אילו מנורות ידלקו שעות רבות ביממה ובהן תתקינו נורות חסכוניות באנרגיה,אם אפשר התקינו חיישנים או טיימרים המאפשרים לשלוט בזמן שבו התאורה תפעל. שימו לב לסוג הנורות, צבע האור ומבנה גוף התאורה וחישבו על המיקום שלו בחדר, תכנון נכון יצור את האווירה הנכונה ויחסוך לכם בהוצאות מיותרות. כמו כן, חשוב שתבחנו את גובה התקרה ואת יכולתכם להחלפת נורות בשעת הצורך. זכרו, תאורה מושלמת חייבת להיות גם פרקטית.